02

FIZJOTERAPIA

01

LipiecNajczęstsze kontuzje sportowe

Zapalenie ścięgna achillesa

Nikt nie lubi pauzować z powodu choroby a tym bardziej kontuzji. Zobacz jakie są objawy, przyczyny i formy leczenia oraz zapobiegania najczęstszych kontuzji triathlonisty i biegacza.
Kiedy biegasz i pojawia się dyskomfort w okolicy pięty lub samego ściegna Achillesa, może to być oznaka zbliżającej się kontuzji. Jeżeli już widoczny jest obrzęk lub słyszalne "trzeszczenie" w okolicy ściegna natychmiast zaprzestaj treningów i zwróć się o poradę do specialisty.

Objawy
11% wszystkich urazów z wiązazych z bieganiem to zapalenie ścięgna Achillesa. Jeżeli masz, któryś z poniższych objawów udaj się do ortopedy lub fizjoterapeutyna kosultację, aby wykluczyć możliwość zerwania ścięgna przez nadmierne forsowanie, ponieważ między zapaleniem a zerwaniem ścięgna jest niewielka granica.
- Ból narastający stopniowo w ciągu 2-3 dni, tygodni lub miesięcy
- Ból pojawiający się na początku ćwiczeń, w trakcie zanikający
- Bolesność przy dotyku
- Ból i sztywność w okolicy ścięgna Achillesa, szczególnie rano i po wypoczynku
- Obrzęk i zgrubienie nad ścięgnem Achillesa
- Możliwe zaczerwienienie skóry

Przyczyny
- Nadmierna pronacja stopy (Czyli jeśli stopa podczas styku z podłożem wykręca się zbyt mocno do wewnątrz)
- Skurczone mięśnie łydki

- Przetrenowanie
- Zbyt szybkie zwiększenie intensywności treningu ( szczególnie wbiegania pod górę)
- nadmierne bieganie na palcach w celu amortyzacji pięty
- przeciążenie w dolnym odcinku kręgosłupa ograniczające ruch

Leczenie
Przy stanie ostrym bólowym, zastosuj według kolejności zasadę R.I.C.E !!! Czyli:

R- Odpocznyek- rest (ang) Zaprzestań jakielkolwiek aktywnosci, która mogłaby pogłębić ból i doprowadzić do uszkodzenia tkanek. Nie przenoś w ty okresię ciężaru ciał na kontuzjowaną kończynę.

I- Lód- Ice (ang)  przyłożyć do kontuzjowanego miejsca przez tkaninę jak najszybciej po wystąpieniu kontuzji.  Lód schłodzi miejsce urazu i ograniczy napływ krwi do tkanek, a dzięki temu zmniejszy stan zapalny. Lód ma także działąnia przeciwbólowe. Po usunięciu okładu z lodu, mejsce urazu powinno być BLADE! Jeżeli skóra jest zaczerwieniona, lód był przykładany zbyt długo wtedy moze dojść do jeszce ostrzejszego stanu zapalnego. Po zdjęciu okłądu należy zaczekać, aż tkanki osiągną z powrotem normalną temperature i dopiero można ponownie przyłożyć okład.

C- Ucisk- compression (ang) Ucisk możesz stosować przez kilka dni, ale wykonaj go, jak najszybciej to możliwe. Dzięki temu, ograniczysz krwawienie kontuzjowanych tkanek. kompresja ma zadanie ograniczyć obrzęk. Oczywiście opuchlizna jest nieunikniona, natomiast zbyt duża skutkuje znaczną utratą funkcji oraz spowalnieniem przepływ krwi. Użyj do tego celu elastyczny bandaż.

E- Uniesienie (Elevation) Umieść kontuzjowaną kończynę powyżej poziomu tułowia, dzięki temu zmniejszysz obrzęk poprzez zwiększenie odpływu żylnego. Stosuj uniesienie jak najczęsciej aż do ustąpienia obrzęku.

Powyższa zasada ma bardzo duży wpływ na szybszy powrót do zdrowia i zastosowania OPIEKI POURAZOWEJ, która jest kolejnym krokiem Leczenia a składa się na nią:
-Taping (Plastrowanie)
- masaż sportowy
- Trening funkcjonalny i siłowy
- Noszenie odpowiedniego obuwia

Czas powrotu do zdrowia przy odpowiedniej terapii wynosi od 3 tygodni do 3 miesięcy.

PAMIĘTAJ że całkowite zerwanie ściegna wumaga leczenia operacyjnego.

ĆWICZENIA
Po ustąpieniu stanu zapalnego, gdy możesz przenieść ciężar ciała na kontuzjowaną kończynę rozpocznij wzmacnianie poprzez ćwiczenia na następujace mięśnie:
- brzychaty
- płaszczkowaty
- pośladkowy wielki, średni i mały
- poprzeczny brzucha i skośny zewnętrzny brzucha
 





źródło: książka "Anatomia w urazach sportowych" Leigh Brandon

Udostępnij na:

Lorem ipsum

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequenc.Itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

Autor

Dawid Stronka

Trener personalny, instruktor pływania, triathlonu, snowboardu, oraz gimnastyki i lekkoatletyki. Ratownik WOPR. 
Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, kierunku Wychowanie Fizyczne. Obecnie studentka kierunku Sport. 
Stypendystka studiów zagranicznych na Uniwersytecie Lizbońskim, na kierunku Motoryczności Człowieka. 

Odkąd pamięta, ruch jest częścią jej życia - począwszy od gier zespołowych, aż po sporty wodne. 
Otwarta na każdą formę aktywności fizycznej. Chętnie motywująca ludzi do wszelkiego rodzaju działania.  

W treningu zwraca uwagę na świadomość własnego ciała.  
Z zaangażowaniem wyznacza sobie nowe cele i sprawdza się w różnego typu zawodach - szczególnie biegowych i triathlonowych - na różnych dystansach. 
Chętnie poradzi w sprawie żywienia.