02

FIZJOTERAPIA

01

LipiecCzy trenować mając infekcję?

Przeziębienie w czasie okresu treningowego

Pora jesienno-zimowa jest czasem, w którym najczęściej zapadamy na różnego rodzaju infekcje czy przeziębienia. Sprawne funkcjonowanie naszego organizmu i zachowanie wewnętrznej równowagi za pomocą układu immunologicznego zostaje nieustannie wystawiane na próbę, poprzez walkę z przeróżnymi drobnoustrojami chorobotwórczymi. Niestety w tym okresie nie trzeba wiele, by mocno nadszarpnąć swoje zdrowie.

Katar, kichanie, ból gardła, podwyższona temperatura, tkliwość mięśni, uczucie ogólnego rozbicia są podręcznikowymi objawami przeziębienia. Zazwyczaj nieleczone specjalistycznie symptomy ustępują samoistnie, pozostawiając nasz organizm w nieco gorszej kondycji. Większość z nas, osób aktywnych fizycznie, zadaje sobie kluczowe pytanie: Czy można ćwiczyć z przeziębieniem? Zdecydowana większość specjalistów odradzi nam treningi podczas infekcji, gdyż jest to najbardziej bezpieczne rozwiązanie zarówno dla pacjenta, jak i lekarza. Jednak, jak wszyscy wiemy, na ogół decyzję podejmujemy samodzielnie.

Jak sprawdzić czy możemy podjąć trening?
Aby przekonać się, czy możemy trenować, mamy do dyspozycji dwa proste testy. Pierwszy z nich to NECK CHECK, który dotyczy anatomicznego rozmieszczenia objawów. Jeżeli podczas niewielkiej intensywności żaden z symptomów przeziębienia (łzawienie, katar, ból gardła) nie schodzi poniżej poziomu szyi, wówczas istnieje możliwość kontynuowania ćwiczeń o niskim i średnim natężeniu bez podejmowania ryzyka pogorszenia aktualnego stanu zdrowia.

Drugim testem stanowiącym kolejną fazę wykluczeń jest PROGRESSIVE TEST. Dotyczy on obserwacji organizmu podczas podejmowania aktywności fizycznej, należy wykonać go zaraz po teście szyi. Pozytywnym wynikiem testu, dającym nam zielone światło do wysiłku fizycznego o niskiej i średniej intensywności jest wyciszanie objawów przeziębienia. Powinniśmy wówczas zaobserwować zmniejszenie drapania w gardle, ustąpienie bólu głowy oraz poprawę drożności przewodów nosowych.

Start w zawodach
Uczestnictwo w jakichkolwiek zawodach, nawet po pozytywnych wynikach testów, jest totalnie niewskazane. Wysiłek o bardzo niskiej intensywności (spacer, ćwiczenia z małym obciążeniem) zagrzewa układ odpornościowy do walki, natomiast wysoka intensywność treningu pogłębia przeziębienie. Dodatkowo, startując w stanie osłabienia, nie mamy możliwości uzyskać oczekiwanych rezultatów na mecie, co związane jest ze spadkiem wydolności tlenowej, osłabieniem siły mięśniowej, wzrostu pulsu spoczynkowego i zwiększeniem nachylenia krzywej puls/moc.

Wymioty/nudności, bóle mięśni, uczucie ogólnego rozbicia i przede wszystkim gorączka są bezwzględnym przeciwwskazaniem do każdej aktywności fizycznej. Dzieje się tak dlatego, że pozornie zwykłe przeziębienie może wywołać powikłanie bakteryjne, które stanowi dla nas olbrzymie zagrożenie. Co więcej, istnieją też wirusy mające takie samo powinowactwo do dróg oddechowych jak i do mięśnia sercowego, co skutkować może zapaleniem czy uszkodzeniem serca.

Trening z infekcją
Intensywne treningi wspomagają także powstanie okna obniżonej odporności, w którym to nasila się replikacja wirusa. Ponadto, układ immunologiczny ogniskuje swoje działania na naprawie mechanicznych uszkodzeń mięśni powstałych na skutek intensywnego treningu, zamiast na walce z infekcją. Należy pamiętać też o tym, że zwykły katar lub przeziębienie może rozprzestrzenić się na cały organizm. Do niedawna rozróżniano pojęcia dolnych i górnych dróg oddechowych - obecnie traktuje się je jako jeden narząd (united airways). To wyjaśnia, dlaczego u wielu z nas infekcja zaczyna się od kataru a kończy na zapaleniu oskrzeli. 

Naturalna zdolność organizmu do samoleczenia jest wartością bardzo indywidualną, jednak sami możemy ją wprowadzić na wyższy poziom. Układ immunologiczny by sprawnie funkcjonował potrzebuje witamin, minerałów, dobrych tłuszczów, dobrych białek, dobrych bakterii, odrobiny ruchu. Zagrzewaj swój układ odpornościowy do walki, zwolnij odrobinę tempo i nie przeszkadzaj Twojemu organizmowi w procesach naprawczych.

Czasami nie warto badać granic, pamiętaj, że im szybciej pożegnasz infekcję, tym szybciej wrócisz do aktywności fizycznej, by w  pełni sił powalczyć o wynik sportowy.


źródło: Thule

Udostępnij na:

Lorem ipsum

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequenc.Itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

Autor

Justyna Sadowska

Trener personalny, instruktor pływania, triathlonu, snowboardu, oraz gimnastyki i lekkoatletyki. Ratownik WOPR. 
Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, kierunku Wychowanie Fizyczne. Obecnie studentka kierunku Sport. 
Stypendystka studiów zagranicznych na Uniwersytecie Lizbońskim, na kierunku Motoryczności Człowieka. 

Odkąd pamięta, ruch jest częścią jej życia - począwszy od gier zespołowych, aż po sporty wodne. 
Otwarta na każdą formę aktywności fizycznej. Chętnie motywująca ludzi do wszelkiego rodzaju działania.  

W treningu zwraca uwagę na świadomość własnego ciała.  
Z zaangażowaniem wyznacza sobie nowe cele i sprawdza się w różnego typu zawodach - szczególnie biegowych i triathlonowych - na różnych dystansach. 
Chętnie poradzi w sprawie żywienia.