01

DIETA SPORTOWA

01

majNapoje izotoniczne - Czy warto je pić?

Napoje izotoniczne - Czy warto je pić?

Wiele osób zaczynających treningi staje przed problemem: co pić w trakcie wysiłku? Sklepowe półki uginają się od specjalnych „napojów dla sportowców”, poradniki dla początkujących radzą jak i kiedy nawadniać organizm, jednak nie zawsze te porady są spójne. Co więc zabrać ze sobą wychodząc na trening?

Fizjologia

To, co będzie podróżowało w trakcie treningu w bidonie, zależy przede wszystkim od indywidualnych preferencji i tolerancji organizmu na napoje w trakcie wysiłku.

Podstawowym celem picia jest zapobieganie odwadnianiu organizmu (przy zbliżających się upałach staje się to jeszcze bardziej istotne). Utrata zaledwie kilku procent wody powoduje niekorzystne zmiany w mięśniach i pracy układu nerwowego, a zwiększający się w trakcie wysiłku jej deficyt może powodować omdlenia, zasłabnięcia, a nawet prowadzić do śmierci. Regularne uzupełnianie płynów jest więc kluczem do zdrowia i osiągania dobrych wyników.

Wielu biegaczy i triathlonistów preferuje czystą wodę - najłatwiej się wchłania i nie powoduje dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Jednak oprócz wody, organizm w czasie wysiłku traci również cenne mikroelementy, które odpowiadają za prawidłową pracę mięśni, układu nerwowego i serca (m.in. magnez, potas i sód). Ich brak może się objawiać narastającymi problemami z układem krążenia (arytmia, duszności) oraz skurczami mięśni. Dlatego też warto suplementować się z pomocą po napojów izotonicznych.

Co to są izotoniki?

Izotoniki to specjalna grupa płynów, mających skład zbliżony do tego, który występuje w płynach w organizmie człowieka (osmolalność, oczekiwana wartość to 270 – 330 mOsm/kg). Sprawia to że szybko się wchłaniają i nie zalegają długo w żołądku, zmniejszając ryzyko negatywnej reakcji ze strony układu pokarmowego.

Napoje izotoniczne muszą spełniać również dodatkowe normy. Nie mogą być zbyt kaloryczne (powinny mieścić się w przedziale 80-350 kcal / 1000ml), a energia którą dostarczają powinna pochodzić w większości z prostych węglowodanów (by nie zmuszać organizmu do dodatkowego wysiłku - trawienia). Kolejnym warunkiem jest zawartość sodu w granicach 460 - 1150 mg/l. Napoje nie spełniające tych norm nie mogą być sprzedawane na terenie UE jako napoje izotoniczne.

Jak dobrać izotonik?

Metodą prób i błędów, uwzględniając preferencje smakowe i przyswajanie w trakcie wysiłku. Każdy napój dobrze jest przetestować na treningach, zanim zabierze się go na zawody. Reakcje organizmu bywają różne, u jednych płyn doskonale się wchłonie, u drugich dodatek smakowy spowoduje dolegliwości żołądkowe. Nie warto więc ryzykować nowości na zawodach, nawet jeżeli są w pakiecie startowym.

Napoje izotoniczne dostępne są w formie płynów lub proszku do rozpuszczenia w wodzie, można je zrobić również domowymi metodami. Do ½l wody mineralnej o podwyższonej zawartości magnezu wyciska się pół cytryny, dodaje szczyptę soli i łyżeczkę cukru. W kilka chwil naturalny izotonik jest gotowy na trening.


źródło: Thule

Udostępnij na:

Lorem ipsum

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequenc.Itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

Autor

Agata Adamczyk

Pasjonatka kolarstwa górskiego i leśnych ścieżek.W młodości trenowała lekką atletykę, obecnie każdą wolną chwilę spędza na rowerze, przemierzając bezdroża i asfalty. Od lat startuje w zawodach kolarskich dla amatorów, w szczególności w maratonach MTB i imprezach na orientację (MTBO, RJnO). Lubi długodystansowe jazdy i rowerowe podróże z sakwami.