01

DIETA SPORTOWA

01

czerwiecJakie owoce mogą zastąpić żel energetyczny

Owoce zamiast "żelka"

Dłuższy trening bez żelów energetycznych wydaje się być niemożliwy. Żele, odpowiednio skomponowane, dostarczają cukrów niezbędnych do uzupełnienia wydatkowanej energii i traconych w trakcie wysiłku witamin oraz mikroelementów.

Chociaż wydają się najlepszym sposobem na przekąskę w trakcie biegu lub jazdy na rowerze, wiele osób ich nie toleruje, m.in. z powodu zawartych w składzie konserwantów. A energię jakoś uzupełnić trzeba… co można zjeść zamiast żelka?

Owoce
Dobrą, naturalną przekąską są suszone owoce. Zawierają dużo cukru i kalorii potrzebnych podczas wysiłku, są bogate w antyoksydanty i od razu podzielone na małe porcje. Trzeba jednak uważać by nie przesadzić z ilością - zbyt duża ilość błonnika nie jest wskazana na dłuższych treningach, a nadmierne spożycie niektórych z nich (np. śliwek czy moreli) może mieć efekty przeczyszczające.

Sportowcom wytrzymałościowym zaleca się suszone rodzynki (zapewniają szybkie uzupełnienie węglowodanów i odkwaszenie, są łatwo przyswajalne) oraz figi (dużo wapnia) a przedewszystkim suszone daktyle. Sama trenując sporty wytrzymałościowe często sięgam po ten przysmak ponieważ posiada najważniejsze dla sportowców witaminy i minerały takie jak potas, wapń,  żelazo, magnez, sód czy witamine C. Wybór zależy oczywiście od gustów smakowych i tolerancji żołądka. Podobnie jak żele, owoce warto przetestować na treningu, zanim zabierze się je na wyścig.

Batony "MOCY" domowej roboty
Bardzo dobrym źródłem energii są również orzechy. W naturalnej postaci są trudno strawne co dyskwalifikuje je jako przekąskę w trakcie wysiłku, ale w formie batonów sportowych z dodatkiem owoców i miodu sprawdzają się bardzo dobrze.

Przepis na nie jest prosty - wystarczy połączyć różne rodzaje posiekanych orzechów, płatków owsianych, ziaren (słonecznika, dyni, sezamu) i suszonych owoców, dolać trochę ciepłego mleka (z puszki) i miodu (lub dżemu), żeby całość się skleiła w jedną masę. Wyłożyć płasko na blachę, wsadzić do piekarnika. Podpiekać ok. 40 minut w temperaturze 190°C, wyjąć, pokroić na kawałki i pyszna przekąska gotowa! Można ją obłożyć andrutami żeby nie kleiła się do woreczka lub kieszonki.
Batony MOCY już nie raz poratowały Nas podczas dłuższych treningów biegowych a przede wszytskim podczas najlepszych treningów kolarskich w Poznaniu o nazwie VeloSZOSA.

Osoby które preferują żele, ale mają problemy z ich przyswajaniem, powinny spróbować rozcieńczyć żele w wodzie znajdującej się w bidonie. Nie obiążycie wtedy za mocno żałądka i tym samym wyeliminujecie jelitowe rewolucje.
sssdsdasdasasdasdasdasd


źródło: Thule

Udostępnij na:

Lorem ipsum

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequenc.Itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

Autor

Dawid Stronka

Trener triathlonu, lekkiejatletyki i przygotowania fizycznego. Od 3 lat zawodnik startujący w triathlonie na długim dystansie. Ma za sobą starty min. w IRONMAN Nicea, SWISSMAN, CHALLANGE Poznań. Trener personalny prowadzący swoich podopiecznych pod obrany cel sportowy. Jego największą motywacją są wyniki podopiecznych, którzy łączą sport z pracą i życiem rodzinnym

Obecnie przygotowuje się do zawodów kwalifikujących na Mistzrostwa świata IRONMAN Kona 2017 indywidulanie a także jako przewodnik niewidomego triathlonisty Marcina Suwarta. Jego celem jest wygranie zawodów rangi NORSEMAN.