01

Triathlon

01

czerwiecJak przegonić konkurencję?

Miernik mocy - nowa jakość w treningu

Dokładne analizowanie danych wysiłkowych jest jedną z podstaw oceny skuteczności treningu i jego wpływu na organizm. Od lat na rynku dostępne są urządzenia elektroniczne pomagające zmierzyć dystans, czas wysiłku, średnie tętno oraz oszacować ilość spalonych kalorii.

Pulsometry
Amatorzy chętnie sięgają po pulsometry - są one łatwe w obsłudze, ogólnie dostępne i niezbyt drogie. Ich używanie nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a dołączane do nich aplikacje na smartfona lub komputer przekładają wyniki na czytelne wykresy i grafikę. Można porównywać aktywności, analizować je pod kątem wielu czynników (np. dystansu, wysiłku, prędkości), jak również wyznaczać cele i je realizować.

Oparcie się na tętnie może jednak nie być wystarczające w przypadku osób przygotowujących się „na poważnie” do zawodów. Ich trening zbliża się do granic obciążenia organizmu, musi więc elastycznie dostosowywać się do jego reakcji.

Analiza tętna w takich sytuacjach nie zawsze jest wystarczająca. Puls może ulegać zmianom z powodu wielu czynników (np. choroby, przemęczenia, pory dnia, spożywanych napojów). Nie jest więc idealnym miernikiem, na którym można opierać plan treningowy. Wystarczy bowiem stres, zimniejszy poranek lub nieco mocniejsza kawa, by zafałszować informacje o stanie organizmu.

Mierniki mocy
W profesjonalnym treningu do pozyskania danych stosuje się mierniki mocy. Kolarze korzystają z nich od lat. Napoczatku instalowane były w piaście tylnego koła, teraz umiejscawiane są w korbie lub pedałach (możliwość monitorowania nacisku z podziałem na prawą i lewą nogę). Co ciekawe, powoli również wprowadza się je do innych sportów, m.in. biegania (marka STRYD)

Miernika mocy używa się podobnie do pulsometrów. Po wyznaczeniu progu mleczanowego ustala się strefy mocy i układa plan treningowy, uwzględniając odpowiednią ilość aktywności w każdej z nich. 

Pozwala on o wiele dokładniej monitorować wskaźniki obciążenia organizmu, pomagając tym samym ustalić właściwą intensywność treningu i ilość czasu niezbędną na regenerację. Co więcej, pamiętajmy że do mierzenia postępów w oparciu pomiar mocy nie potrzebujemy spoecjalistycznych badań wydolnościowych. tutaj przeprowadzamy test wysiłkowy na swoim rowerze, dzięki czemu możemy na bierząco aktualizować swoje plany treningowe, aby poziom naszej mocy ciągle rósł.

Miernik mocy ułatwia również ustalenie zależności między czynnikami związanymi techniką (np. kadencją), a jego efektywnością, dając odpowiedź na pytanie w jakich sytuacjach jest on najbardziej obciążający. Co więcej, miernik mocy przesyła dane aktualne, podczas gdy mierzone tętno zawsze reaguje z opóźnieniem na wysiłek.

Co prawda niełatwo jeszcze znaleźć plany treningowe uwzględniające pomiar mocy, ale coraz częściej ta metoda jest wykorzystywana do monitorowania wysiłku i adaptacji organizmu przez zawodowców, ale także zawodników-amatorów. Na dzień dzisiejszy, prawie każdy zawodnik z czołówki Age Group trenuje w oparciu o pomiar mocy. Również same mierniki są coraz łatwiej dostępne i coraz doskonalsze. Pozwala to przypuszczać, że tym bardziej w najbliższych latach liczba korzystających z nich biegaczy i triathlonistów znacznie wzrośnie.


źródło: Velocity

Udostępnij na:

Lorem ipsum

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequenc.Itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

Autor

Agata Adamczyk

Pasjonatka kolarstwa górskiego i leśnych ścieżek.W młodości trenowała lekką atletykę, obecnie każdą wolną chwilę spędza na rowerze, przemierzając bezdroża i asfalty. Od lat startuje w zawodach kolarskich dla amatorów, w szczególności w maratonach MTB i imprezach na orientację (MTBO, RJnO). Lubi długodystansowe jazdy i rowerowe podróże z sakwami.