04

Pływanie

Nauka, doskonalenie, porady

01

czerwiecPływanie - jak poprawić wyniki?

Pływanie - jak poprawić wyniki?

Pływasz, startujesz w triathlonie, ale wciąż masz wrażenie że nie wykorzystujesz w wodzie wszystkich swoich możliwości? Oto kilka porad, które pozwolą ci poprawić efektywność i siłę, a w rezultacie również wyniki.

Technika i oddech

Dobra technika to podstawa każdego sukcesu, a jej brak jest w pływaniu szczególnie widoczny. Zawodnik o słabej technice marnuje energię przy każdym ruchu, zaburza naturalny rytm, rozchlapuje wodę, hamuje przy nabieraniu powietrza. Każda z tych rzeczy to opóźnienie o ułamki sekund, które w efekcie kumulują się w większe straty.
Co robić? Pracuj nad techniką i zwiększaj wydolność oddechową rozwijając pojemność płuc. Im rzadziej wynurzasz się by zaczerpnąć powietrza, tym mniej czasu tracisz. Trenując wykonuj oddechy z różną częstotliwością, by przyzwyczaić płuca do obciążeń.

Pozycja i ruch

Zwróć uwagę na to jaka jest twoja pozycja w trakcie pływania. Czy jesteś wystarczająco opływowy? Czy wykorzystujesz maksymalnie siłę ruchu pod wodą? Czy twoje nogi nie toną po odbiciu? Jak układasz dłonie? Praca nad odpowiednim ułożeniem ciała szybko przynosi efekty w postaci zwiększenia jakości ruchów i szybkości przemieszczania się.

Oprócz pozycji istotna jest także synchronizacja ruchów i ich efektywność. Wykonuj ćwiczenia specyficzne dla pływania, zwracając szczególną uwagę na ich dokładność i optymalny ruch kończyny. System nerwowy potrzebuje czasu, żeby nauczyć się (a potem zakodować) poprawną technikę, więc na efekty trzeba będzie poczekać.
Praca nad siłą

Dla pływaka, równie istotna jak technika, jest siła. Trenując wprowadzaj dodatkowe elementy i sprzęt do swojego pływania. Wykorzystaj płetwy, łapki -  zwiększają one opór wody więc wymuszają również mocniejszą pracę mięśni. Możesz pływać w stroju który generuje większy opór (np. przyczepionymi do pasa kubkami). Nie zaniedbuj także treningów na siłowni, dedykowanych konkretnym partiom ciała. Zwiększą one elastyczność mięśni i efektywność ruchów w wodzie.

Urozmaicenie

Nie pozwól by nuda zagościła na basenie, bo inaczej z przyjemności zrobi się przykry obowiązek. Zmieniaj style, pływaj z deską, pracuj na techniką lub po prostu rób krótkie sparingi ze znajomymi. Każda z tych aktywności pomoże ci cieszyć się pływaniem i poprawiać jego efektywność.







źródło: Thule

Udostępnij na:

Lorem ipsum

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequenc.Itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

Autor

Justyna Sadowska

Trener personalny, instruktor pływania, triathlonu, snowboardu, oraz gimnastyki i lekkoatletyki. Ratownik WOPR. 
Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, kierunku Wychowanie Fizyczne. Obecnie studentka kierunku Sport. 
Stypendystka studiów zagranicznych na Uniwersytecie Lizbońskim, na kierunku Motoryczności Człowieka. 

Odkąd pamięta, ruch jest częścią jej życia - począwszy od gier zespołowych, aż po sporty wodne. 
Otwarta na każdą formę aktywności fizycznej. Chętnie motywująca ludzi do wszelkiego rodzaju działania.  

W treningu zwraca uwagę na świadomość własnego ciała.  
Z zaangażowaniem wyznacza sobie nowe cele i sprawdza się w różnego typu zawodach - szczególnie biegowych i triathlonowych - na różnych dystansach. 
Chętnie poradzi w sprawie żywienia.