03

Kolarstwo

Jeździj szybciej i mocniej

01

Technika jazdy Pedałowanie - czy może być coś prostszego?

Technika jazdy

Pedałowanie - czy może być coś prostszego?
Od kiedy każdy z nas wsiadł samodzielnie na rower wydaje mu się, że nie. Jednak dobra technika kręcenia może mieć wpływ na osiągane wyniki, efektywność, siłę i moc generowane w trakcie treningów oraz na rezultaty w wyścigach. Jak pedałować skutecznie by osiągnąć sukces?

Ustawienie roweru 
Kluczem do właściwej techniki jazdy jest dobre ustawienie roweru. Mowa tu nie tylko o odpowiedniej regulacji wysokości siodełka i kierownicy, ale również o geometrii ramy. Produkty dedykowane kobietom mają nieco inne parametry niż ramy „męskie”, co wynika z różnic w budowie ciała.
Bardzo ważne są ustawienia siodełka. Jego wysokość określana jest długością nóg (gdy pedał znajduje się najniżej noga powinna być lekko ugięta w kolanie), a przesunięcie w przód / tył zależy od geometrii ramy (gdy pedał znajduje się równolegle do podłoża, w pozycji najbardziej wysuniętej w przód, kolano powinno znajdować się dokładnie nad jego środkiem). Zbyt wysoko wyciągnięta sztyca spowoduje kołysanie się na boki przy pedałowaniu (a biodra powinny pozostawać w jednej linii), zbyt niskie ustawienie będzie skutkowało bólami kolan.
Pochylenie siodła jest kwestią indywidualną, jednak przesada w którąkolwiek stronę może powodować dyskomfort (duży nacisk na kości miednicy) lub bóle mięśni i ciągłe zsuwanie się (nos zbyt pochylony ku dołowi).

Jak efektywnie pedałować?
Najefektywniejsza praca nóg polega na działaniu we wszystkich płaszczyznach obrotu korbą - naciskaniu na pedał gdy idzie on w dół i na ciągnięciu go, gdy idzie on ku górze. Niezbędne do tego są tzw. SPD-y (wpinane buty). Nacisk powinien być identyczny dla obu nóg, a jeżeli jest różnica w sile, czas najwyższy na trening na siłowni!
Noga w trakcie kręcenia powinna poruszać się po okręgu, w każdym momencie mając pełny styk z pedałem. Dużo energii marnują kolarze którym but „przeskakuje” (obrazowo mówi się że kręcą oni po kwadracie). Stopa wówczas nie spoczywa cały czas na pedale z równą siłą nacisku (nie pracuje w każdym położeniu pedała), a jedynie przy nacisku na dół. Brak płynności powoduje szarpnięcia, które zaburzają rytm i powodują marnowanie energii.
Dlatego też niezbędne są ćwiczenia techniki pedałowania, które pomogą rozwinąć system nerwowy i wyrobić odpowiednie nawyki. Przeprowadza się je przy niskiej kadencji i w krótkich interwałach czasowych, uważnie kontrolując sposób kręcenia pedałami. Warto być wypoczętym, bo tego typu trening „na zmęczeniu” nie przynosi rezultatów.


źródło: Joe Friel: "Trening z pulsometrem"

Udostępnij na:

Lorem ipsum

Autor

Dawid Stronka

Trener triathlonu, lekkiejatletyki i przygotowania fizycznego. Od 3 lat zawodnik startujący w triathlonie na długim dystansie. Ma za sobą starty min. w IRONMAN Nicea, SWISSMAN, CHALLANGE Poznań. Trener personalny prowadzący swoich podopiecznych pod obrany cel sportowy. Jego największą motywacją są wyniki podopiecznych, którzy łączą sport z pracą i życiem rodzinnym

Obecnie przygotowuje się do zawodów kwalifikujących na Mistrzostwa Świata IRONMAN Kona 2017 indywidulanie a także jako przewodnik niewidomego triathlonisty Marcina Suwarta. Jego celem jest wygranie zawodów rangi NORSEMAN.

Najnowsze artykuły: