03

Kolarstwo

Jeździj szybciej i mocniej

01

sierpieńjak im zapobiegać?

Drętwienie dłoni podczas jazdy rowerem

Drętwienie rąk to dolegliwości, z którymi walczą i początkujący, i doświadczeni rowerzyści - trudno znaleźć miłośnika jednośladów twierdzącego, że podczas jazdy i po jeździe nigdy nic go nie bolało. Na szczęście najczęściej łatwo zdiagnozować przyczyny takiego stanu rzeczy i wdrożyć przeciwdziałające im kroki.

PRZYCZYNY DRĘTWIENIA:Drętwienie dłoni i palców w trakcie jazdy rowerem spowodowane jest zbyt dużym uciskiem na dwa istotne nerwy w dłoni - nerw łokciowy i nerw pośrodkowy.
Gdy nerw łokciowy jest uciskany, powoduje to drętwienie lub mrowienie w małym palcu i palcu serdecznym.

Ucisk na nerw łokciowy

Gdy uciskany jest nerw pośrodkowy, drętwienie i mrowienie obejmuje kciuk, palec wskazujący i palec środkowy.Najczęściej drętwienie dłoni pojawia się w przypadku zbyt dużego ciśnienia na dłonie, spowodowane niepoprawnym ustawieniem siodła.
Ucisk na nerw pośrodkowy


Siodło ustawione zbyt daleko prowadzi do zbyt wyciągniętej pozycji, powodując większe ciśnienie na górną część ciała i dłonie.
Przy niepoprawnym pochyleniu siodła, nawet o jeden stopień, również nacisk na górną część ciała i dłonie jest zwiększony. Przy ucisku nerwu pośredniego, najczęściej wywierany jest zbyt duży nacisk na dłonie przez niepoprawne ustawienie siodła lub kierownica ściskana jest zbyt mocno.

Gdy siodło wywiera zbyt duży i niekomfortowy ucisk na tkanki miękkie, częstym krokiem by to rozwiązać jest pochylenie siodła do przodu by zniwelować ucisk. Największy problem z tą zmianą związany jest z tym, że powoduje ona przeniesienie nacisku na ręce, zwiększając ucisk na nerw pośrodkowy.

Znajdując siodło które jest komfortowe w poprawnej pozycji, masa użytkownika roweru jest prawidłowo rozłożona pomiędzy siodło, kierownicę i pedały.Powodem ucisku na nerw łokciowy jest nieprawidłowe ustawienie roweru
(bike-fitting).

Kiedy nerw łokciowy jest rozciągnięty, z powodu zbyt daleko usytuowanej kierownicy, drętwienie pojawia się w małym palcu i palcu serdecznym. Kiedy siodło jest ustawione zbyt daleko, nerw jest nie tylko zbyt rozciągnięty, ale również większy ucisk wywierany jest na dłonie. Innym sygnałem na zbytnie wyciągnięcie na rowerze jest ból w dolnym odcinku pleców. Zwracaj uwagę na wszelkie punkty ucisku w Twoim ciele i upewnij się, że ustawienie Twojego roweru jest odpowiednie dla Twojej budowy ciała oraz stylu jazdy.

Jaka jest prawidłowa pozycja na rowerze ?

  • Rower trekkingowy odpowiednia pozycja wymaga nachylenia pleców pod kątem 30-60 stopni względem podłoża.
  • Rower szosowy wymaga dużego nachylenia pleców, ponieważ od wygody ważniejsze jest uzyskanie odpowiedniej szybkości. Pochylenie wynosi więc 15-30 stopni, a siodełko jest umieszczone wyżej niż kierownica. Tej pozycji zdecydowanie nie należy przyjmować podczas jazdy rekreacyjnej, ponieważ wzmaga nienaturalne napięcie mięśni i może powodować dolegliwości bólowe.



źródło: własne

Udostępnij na:

Autor

Emil Piosik

Współzałożyciel Velocity, instruktor triathlonu.

Współzałożyciel Velocity, instruktor triathlonu. Styczność ze sportem rozpoczął w wieku 18 lat od kolarstwa szosowego, by już po roku do dziś związać się z triathlonem, rozpoczynając od sprintu i startując na coraz dłuższych dystansach.
Konsekwentnie zbiera doświadczenie na dystansie IRONMAN ze strony zawodniczej startując już pięciokrotnie z najlepszym rezultatem 9h49min w 2017r.
Prowadzi biegaczy na dystansach ULTRA oraz triathlonistów na dystansach od 1/4IM do pełnego IRONMANA. Jego największym trenerskim sukcesem jest Mistrzostwo Polski Jego zawodniczki Anny Żychskiej na dystansie IRONMAN w 2017r.

Najnowsze artykuły: