03

Kolarstwo

Jeździj szybciej i mocniej

01

Bike-fittingPopraw jakość jazdy na rowerze

Bike-fitting

Ból kolan, lędźwi, drętwienie rąk lub nóg podczas jazdy na rowerze? W większości przypadków za te problemy odpowiada niewłaściwa pozycja w trakcie jazdy. Można ją poprawić zlecając specjalistom usługę bike-fittingu.

Co to jest bike-fitting i czemu służy?

Bike-fitting jest profesjonalnym dopasowaniem ustawień roweru do kolarza. Przeprowadza się go na początku przygody z kolarstwem / triathlonem, lub już w trakcie treningów, gdy okazuje się, że jazda na rowerze powoduje dolegliwości bólowe. Bike-fitting pomaga je wyeliminować, a także poprawić osiągane wyniki i efektywność treningu. 
Dobra pozycja na rowerze pozwala nie tylko uniknąć bólu (kolan, pośladków, nóg, rąk, kręgosłupa), ale wpływa także na efektywność pedałowania i jakość jazdy na rowerze. 
Bike-fitting jest również kolejnym elementem, poza treningiem, dietą i suplementacją, do poprawy wyników sportowych w kolarstwie i triathlonie. Współpraca zawodnika z fitterem oparta na obustronnym zaufaniu i cierpliwości owocować może w poprawę generowanej mocy oraz stabilności na rowerze idące zazwyczaj w parze z równoczesną poprawą komfortu, co również ma istotne znaczenie na wydajność jazdy, szczególnie w końcowych etapach wyścigu. Lepsze ułożenie ciała daje możliwość zwiększenia dynamiki i szybkości. Pomaga także wygenerować większą moc przy jednoczesnym minimalizowaniu uczucia zmęczenia mięśni (dzięki temu, że mięśnie mogą pracować w naturalnym dla siebie ułożeniu). Bikefitting dopasowuje rower do jego użytkownika, dając komfort w trakcie startu i na treningach.
Bike-fitting to w końcu również dostosowanie roweru pod kątem startu w triathlonie, ułatwiające bieg po zejściu z roweru. Ustawienie roweru do startu w triathlonie poprawia stabilność sylwetki na rowerze przy zmęczonych mięśniach górnej części ciała po rowerze, jednocześnie odciążając mięśnie taśmy tylnej kończyn dolnych, które odpowiedzialne są za szybki i efektywny bieg.


W jaki sposób odnajduje się podczas fittingu kompromis komfortu z szybkością?

Pozycja, która jest niekomfortowa, niemal zawsze będzie pozycją negatywnie wpływającą na wydajność jazdy. Ból, który towarzyszy podczas jazdy na rowerze jest jasnym sygnałem, że "coś jest nie tak". Jest to sygnał, że nasze ciało nie funkcjonuje w trakcie jazdy prawidłowo, a co za tym idzie, nie będzie w stanie wspiąć się na szczyty swoich fizycznych możliwości. Co więcej, nawet lekki dyskomfort odczuwany podczas jazdy negatywnie wpłynie na psychiczne możliwości zawodnika do wzmożonego wysiłku - tym bardziej, z im dłuższym wysiłkiem mamy do czynienia. Po prostu, zawodnik zamiast skupic się na mocnej jeździe, rozpraszany będzie bólem w karku czy lędźwiowym odcinkiem kręgosłupa.
Bike-fitting jest zawsze zatem drogą do poszukiwania pozycji najlepszej z punktu widzenia celu użuytkownika roweru, lecz zawsze będącej połączeniem komfortu, efektywności i bezpieczeństwa - nie wyboru jednego z nich. Poprzez efektywność mamy na myśli możliwość generowania mocy, sprawne sterowanie rowerem (szczególnie istotne przy rowerach MTB), czy niskie opory aerodynamiczne - szczególnie w przypadku rowerów do triathlonu, ale również bardzo istotne przy rowerach szosowych, u osób deklarujących chęć walki o sekundy na mecie. Pod pojęciem bezpieczeństwa mamy na myśli przede wszystkim efektywność biomechaniczną, czyli zapobieganie wszelakim kontuzjom i przeciążeniom wynikłym z wielu godzin spędzonych na siodle roweru.
Innymi słlowy, poprawna pozycja na rowerze jest nie tylko "szybka" tzn. umożliwiająca generowanie wysokich mocy i aerodynamiczna, ale również nie powoduje zbytnich przeciążeń na mięśnie, ściągna czy stawy oraz zapewnia niezbędną dawkę komfortu. Niezwykle często osoby podczas fittingu same przekonują się, że pozycja bardziej "agresywna", powodująca mniejsze opory aerodynamiczne i stabilniejsze generowanie mocy, jest równocześnie pozycją o wiele bardziej komfortową, za sprawą dokonanych korekt.


Jak wygląda bike-fitting?

Proces dopasowywania polega na analizie pozycji kolarza w warunkach laboratoryjnych. Prawidłowo dokonany bike-fitting zawsze powinien być analizą dynamiczną, czyli przebiegającą podczas jazdy na rowerze. Niestety, ale nadal są na rynku osoby i miejsca oferujące analizę statyczną, czyli przeprowadzoną w bezruchu podczas siedzenia przez osobę ustawianą na rowerze. 
Analiza dynamiczna jest znacznie bardziej precyzyjna, gdyż w inny sposób ciało usytuawia się na rowerze podczas jazdy pod pewnym oporem, niż w bezruchu.
Dokonuje się tego poprzez wpięcie roweru w trenażer, by fitter widział i mógł nagrać osobę jadącą w stałych warunkach. Podczas jazdy na niewielkim obciążeniu osoba jadąca jest nagrywana, by następnie na podstawie dokonanego nagrania dokonać pomiaru kątów w określonych segmentach ciała (np. kąt zgięcia w kolanie w momencie największego wyprostu, kąt pochylenia korpusu względem poziomu, kąt w łokciu itd). Następnie dokonywane są konieczne korekty w ustawieniu roweru, by wszystkie mierzone parametry znajdowały się w zalecanych zakresach, a zawodnik odczuwał ustaloną pozycję jako komfortową.
Bike-fitting jest również okazją do przetestowania i wyboru innego siodła, gdyż bardzo często pierwotną przyczyną dalszych problemów jesyt właśnie siodło niedostosowane do budowy, stylu jazdy i celów użytkownika roweru. W przypadku zgloszonych dolegliwości ze strony siodła lub wykrycia jego niedopasowania przez osobę fittera, sesja fittingu rozpoczyna się od poszukiwań siodła zapewniającego niezbędny komfort i odpowiadającego budowie i celom użytkownika. Zupełnie inne siodło rekomenduje się bowiem osobom rekreacyjnie pokonującym setki kilometrów rowerem szosowym, a zupełnie inne triathloniście startującym na dystansie IRONMAN. 
Proces bike-fittingu niejednokrotnie trwa nawet kilka godzin w poszukiwaniu doskonałej pozycji. Podczas fittingu każdorazowo dokonuje się bowiem dziesiątek bardzo delikatnych korekt w ustawieniu roweru, po czym dokonuje pomiaru efektu poczynionych zmian, aż do uzyskania zadowalającego efektu finalnego.


Czy bike-fitting to koniec myślenia o pozycji na rowerze na zawsze?

Bike-fitting to tak naprawdę proces, który trwa do końca naszego kontaktu z rowerem (czyli na zawsze :D)
Pierwsze 2-3 tygodnie po sesji fittingu to okres, w trakcie którego następuje adaptacja do nowej pozycji na rowerze. Mięśnie, stawy i ścięgna muszą się niejako przyzwyczaić do pracy w nowych zakresach ruchu, przez co początkowo nowo ustalona pozycja może się wydawać znacznie gorsza od dotychczasowej. Jeśli po 3 tygodniach regularnej jazdy nowa pozycja wciąż wydaje się niekomfortowa, należy skontaktowac się z fitterem w celu dokonania drobnych korekt w ustawieniu.
Niemniej nawet doskonale ustalona pozycja podczas fittingu uwzględnia czynniki aktualne w dniu dokonania sesji. Po pewnym czasie, gdy siła mięśni ulegnie zmianie, zawodnik stanie się bardziej, lub mniej elastyczny, konieczne będzie dokonanie kolejnej sesji fittingu, by dostosowac ustawienie roweru do zmian, które zaszły w międzyczasie. 
Gruntowne zmiany, mające na celu maksymalizację efektywności jazdy, poprawę prędkości i mocy, również dokonywane są stopniowo, poprzez kilka sesji fittingu oddzielonych w czasie. 
Jest tak, gdyż nie dokonuje się zbyt drastycznych zmian na raz, co mogłoby owocować powstaniem kontuzji, lub poważnym spadkiem generowanej mocy, z uwagi na przystosowanie ciała do zupełnie innej mechaniki ruchu. 
Bike-fitting nawet dla powaznie traktujące sport amatora, jest niczym coroczny serwis - pozwala na nabycie pewności, że ustawienie roweru w pełni odpowiada potrzebom i możliwościom zawodnika i "jest zielone światło" na dalsze postępy treningowe.


źródło: Opracowanie własne

Udostępnij na:

Lorem ipsum

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequenc.Itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

Autor

Emil Piosik

Współzałożyciel Velocity, instruktor triathlonu

Współzałożyciel Velocity, instruktor triathlonu. Styczność ze sportem rozpoczął w wieku 18 lat od kolarstwa szosowego, by już po roku do dziś związać się z triathlonem, rozpoczynając od sprintu i startując na coraz dłuższych dystansach.
Konsekwentnie zbiera doświadczenie na dystansie IRONMAN ze strony zawodniczej startując już pięciokrotnie z najlepszym rezultatem 9h49min w 2017r.
Prowadzi biegaczy na dystansach ULTRA oraz triathlonistów na dystansach od 1/4IM do pełnego IRONMANA. Jego największym trenerskim sukcesem jest Mistrzostwo Polski Jego zawodniczki Anny Żychskiej na dystansie IRONMAN w 2017r.

Najnowsze artykuły: