03

Motywacja

KIEDY SAM TRENING TO NIE WSZYSTKO

01

czerwiecMotywacja - jak zmotywować się do treningu?

Jak zmotywować się do treningu?

Nawet najlepsze przygotowanie nie jest nic warte gdy szwankuje motywacja. To siła napędowa każdego sportowca, decydująca o tym, czy walczy się do końca, czy poddaje się tuż po starcie. Jej utrzymanie na wysokim poziomie jest równie ważne co przygotowanie fizyczne i kondycyjne. Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna

Motywację dzieli się zazwyczaj na dwa rodzaje. Wewnętrzna wynika z odczuć i przekonań, jest czerpaniem przyjemności ze sportu i przekraczania własnych ograniczeń (fizycznych i psychicznych). Motywacja zewnętrzna, to stymulujący wpływ środowiska, otoczenia sportowca, np. otrzymanie nagrody na zawodach, sława, pieniądze. Oczywiście bardziej poszukiwana w sporcie jest motywacja wewnętrzna, dająca przyjemność z uprawiania danej dyscypliny. Jak ją utrzymać?

Cel? Wygram ten wyścig!

Jedną z najprostszych metod utrzymywania motywacji jest wyznaczenie celu i konsekwentne dążenie do niego. Ważne, by cel ten był mierzalny (np. konkretny czas biegu, dystans), możliwy do osiągnięcia (wyniki zawodowych kolarzy z pewnością są poza możliwościami amatora) oraz by można było go podzielić na mniejsze etapy. To właśnie realizacja tych małych kroczków decyduje o utrzymaniu motywacji na codziennych treningach.

Bardzo często celem staje się wygrana (określone miejsce, wynik) w konkretnym wyścigu. Taki cel nie jest motywujący, bo wpływ na niego ma mnóstwo czynników zewnętrznych. O wyniku może zadecydować nie tylko przygotowanie, ale również np. pogoda, defekt roweru, poziom konkurencji, samopoczucie, odżywianie przed wyścigiem i wiele, wiele innych czynników. Paradoksalnie, sportowiec może być lepiej przygotowany, a zająć gorsze miejsce niż w innych startach. To z pewnością nie będzie motywowało do dalszego wysiłku… Dlatego też cel powinien być niezależny od czynników zewnętrznych.

Przeszkody w drodze do celu

Oczywiście, na drodze do osiągnięcie celu pojawią się również bariery. Wiele z nich (np. mała ilość czasu na trening, ograniczenia sprzętowe, stres) można przewidzieć już na etapie planowania. Warto więc zastanowić się jak je zlikwidować lub ominąć – dzięki temu później będzie łatwiej.
Wspomagacze motywacji

Co zrobić gdy motywacja zaczyna spadać? Do polecanych amatorom metod należy grywalizacja (rywalizowanie z innymi zawodnikami, również wirtualne), trenowanie w grupie, symboliczne nagrody za osiąganie cząstkowych celów. Równie skuteczne jest przeciwdziałanie rutynie przez np. zmianę dyscypliny lub otoczenia.


źródło: Opracowanie własne

Udostępnij na:

Lorem ipsum

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequenc.Itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

No one rejects dislikes or avoids pleasure itself because it is pleasure but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequence.

Autor

Emil Piosik

Współzałożyciel Velocity, instruktor triathlonu. Styczność ze sportem rozpoczął w wieku 18 lat od kolarstwa szosowego, by już po roku do dziś związać się z triathlonem, rozpoczynając od sprintu i startując na coraz dłuższych dystansach.
Trzykrotnie ukończył triathlon na dystansie Ironman, z najlepszym osiągniętym wynikiem 10h17min w Roth w 2015r. Przez 3 lata pracował przy organizacji największych imprez triathlonowych w kraju - chętnie podzieli się z Wami praktyczną wiedzą na temat triathlonu ze strony zawodniczej, jak i organizacyjnej.